Presse Info

2. plads ved 1000 km på Hockenheim

v. Søren Jakobsen 03-04-2010
Datoen siger den 3. april 2010, banen er Hockenheim og der er lagt op til en meget lang, men YDERST spændende lørdag i det tyske.

Vores 2. plads fra sidste års 1000 km løb på Hockenheim, betød at vi i år var de bedst kvalificerede og vi kunne dermed starte med startnummer 101. Nu spørger mange garanteret sig selv ”og hvad så?”, og i er ikke de eneste. Jeg modtog en meget entusiastisk sms fra Maurice (min amerikanske team-kammerat) hvori der stod ” Starting list just came out!! Our race number is 101!!!”. Faktisk gik det først op for mig på selve dagen, hvorfor lige præcis det nummer har så stor betydning, nemlig vores klasses’ startnumre starter ved nr. 101, og vi dermed startede i pole position!
Før vi går i detaljer omkring selve løbet, må jeg hellere forklare konceptet bag 1000 km løbet. Man starter lørdag morgen kl. 8, hvor banen bliver åbnet, herefter har man til kl. 14, altså 6 timer, til at køre 180 runder, hvilket svarer til ca. 1000 km og kaldes ’dauerprüfung’. Hvert team består af to kører og en motorcykel. Hvis man når at gennemføre de 180 omgange på 6 timer, kvalificerer man sig til ’sprint løbet’ som foregår over 14 omgange, hvori der skal foretages et førerskift. Løbet starter med en klassisk ’Le-Mans’ start hvor man løber fra den ene side af banen til den anden side, hvor teamets motorcykel står slukket, man starter cyklen og kører ca. halvdelen af løbet og herefter skifter kører som kører den sidste halvdel af løbet.

Lørdag startede så tidligt at ikke en gang solen havde overvejet at stå op, uret sagde nemlig 5.30. Metrologerne var langt fra på vores side, alt tydede nemlig på regn hele dagen, hvilket også så ud til at holde stik da vi nåede ud til banen, for alt var vådt. Dette huede dog ikke min amerikanske team-kammerat, da han aldrig har været den store ’Rain expert’. Derfor blev den første halve time af ’dauerprüfungen’ kørt i et, lad os kalde det sikkert tempo fra amerikanerens side. Dog viste det sig at meteorologerne, som de jo så ofte gør, tog fejl af vejret og banen tørrede langsomt op, og efter ca. en time var hele banen knas tør. Herefter var vi nødt til at bevise at vi havde fortjent vores startnummer og kørte gennem hele løbet konstant hurtige omgangstider og lå efter kort tid på en samlet 5. plads ud af alle kørerne, selv 1000 ccm’erne. Dauerprüfungen gik som den skulle og kun et dækskift holdte os af banen i kortere tid og vi kunne dermed afslutte de 1000 km som de suverænt hurtigste i vores klasse.

Imellem Dauerprüfungen og sprintløbet skulle det dog vise sig at metrologerne måske ikke helt havde taget fejl alligevel. Regnen kom nemlig, dog ikke i så store mængder at regnvejrdæk var det indlysende valg, derfor ventede teamets mekanikere til sidste sekund med at tage beslutningen, hvilket viste sig at være det helt rigtige, da regnen stoppede og banen nåede at tørre. Maurice var den første på banen, og efter en hektisk start, lå han på første omgang 4’er. Maurice kæmpede med at få et ordentligt pace i cyklen og måtte nøjes med at køre skuffende 1.58 tider, hvilket han havde gjort langt bedre i dauerprüfungen. Dette resulterede i at vi ved førerskiftet lå på 5 pladsen med hele 27 sekunder op til nr. 1. Jeg var klar over at jeg var nødt til at køre en vis ting ud af bukserne for at indhente de 27 sekunder på kun 6 omgange. På grund af de mange førerskift var det praktisk talt umuligt at holde styr på hvem der lå foran os, hvilket betød at jeg blot kunne se fremad og overhale alt jeg nåede op til. Jeg fik hurtig opbygget en god rytme i cyklen og kørte konstant 1.52 tider og nåede at lave en hidtil personlig rekord på 1.51,7 hvilket betød at jeg på sidste omgang kunne overhale 2. Pladsen. Det vindende team havde dog fået et så stort forspring at det ikke var muligt at hente dem, selvom deres hurtigste omgangstid var knap 3 sekunder langsommere end vores, men en 1.54,4 tid.

Alt i alt kan vi kun være tilfredse med weekendens løb hvilket har givet os et godt udgangspunkt for de to næste løb i serien.

Det næste løb bliver kørt på den østtyske bane Eurospeedway Lausitz d. 27 juni ca. 550 km fra den danske grænse, så hvis nogle skulle være interesserede i at komme ned og se noget godt ræs, så smid en mail på soren@team-rr.dk


Created by ProperCode.dk - Copyright © Team-RR.dk 2019